Mohd Amar Kesal Hudud Dipersenda Bukan Islam

nik-amar-hudud
KOTA BHARU - Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah kesal isu hudud di Kelantan mendapat liputan tidak tepat oleh sebuah akhbar berbahasa Cina baru-baru ini yang dianggap menyentuh sensitiviti orang Islam.

Katanya laporan terbabit seolah-olah menggambarkan hukum hudud suatu hukum yang ketinggalan zaman, kejam dan ganas.

"Sebagai orang Islam, kita sensitif dengan hukum hudud kerana ia berkaitan dengan hukum agama.

"Soal mereka tidak bersetuju atau tidak itu hak mereka dan kita tidak mempertikaikannya. Cuma janganlah sampai peringkat mereka memandang rendah dan menghina hukum Islam," katanya selepas menyampaikan Kuliah Jumaat di sini, semalam.

Mengulas lanjut beliau berkata, gambaran bahawa hukum hudud adalah potong tangan sahaja adalah tidak tepat sebaliknya perlu melihat keseluruhan hukum berkenaan.

Beliau berkata, hukum potong tangan pun perlu difahami syarat-syarat dan kaedah pelaksanaannya.

Tindakan menyebarkan maklumat yang kurang tepat itu disifatkan sebagai satu pendekatan yang tidak bijaksana dalam menjamin keharmonian sebuah masyarakat majmuk, katanya.

Katanya kerajaan negeri sentiasa bersedia mengadakan pertemuan dengan mana-mana pihak, pada bila-bila masa bagi memberi penjelasan berhubung hukum hudud.

Sebelum ini, beliau telah mengadakan perbincangan dengan Persatuan Tiong Hwa Malaysia berhubung isu sama.

Hasilnya kerajaan negeri berpuas hati kerana berupaya memberi penjelasan bagi merungkai kebimbangan dan kekeliruan golongan terbabit, katanya. - Bernama
Share on Google Plus

About Unknown

3 comments:

  1. Sapa bagi muka sgt masa nak baiah dengan DAP....

    BalasPadam
  2. Sebab tule pas kena keluar dari pr dan bersatu dgn umno.

    BalasPadam
  3. Salam Bro,Aku setuju dengan anoy 10.47 PG.Apa lagi nak tunggu! Jomlah bersama UMNO.Barulah orang Melayu ada kekuatan.Orang Melayu dalam DAP atau PKR dah tak boleh pakai.

    BalasPadam

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.