Pembinaan Jambatan Bengkok Akan Diteruskan

jambatan bengkok
 
PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau telah mencadangkan pembinaan 'Jambatan Persahabatan' untuk menambah baik rangkaian jalan dan menjadi simbol persahabatan yang semakin berkembang antara Malaysia dan Singapura.
 Cadangan itu adalah inisiatif jangka panjang yang akan membabitkan perbincangan meliputi pelbagai aspek serta kajian mendalam yang perlu dijalankan bersama-sama oleh kedua-dua negara, kata beliau.

Najib berkata demikian dalam sidang media bersama-sama Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong selepas kedua-dua mereka mengakhiri Pemukiman Pemimpin Malaysia-Singapura selama dua hari di sini.

"Saya ingin menegaskan bahawa ini adalah inisiatif jangka panjang, dengan mengambil kira rangkaian jalan menghubungkan Malaysia dan Singapura.

"Saya mencadangkan pembinaan Jambatan Persahabatan yang sudah pasti akan mempertingkat rangkaian jalan, memperbaiki persekitaran di samping mewujudkan hubungan lebih kukuh antara kedua-dua negara dan (menjadi) simbol persahabatan yang semakin berkembang antara kedua-dua negara kita," kata Najib.

Pembinaan jambatan yang akan menjadi rangkaian perhubungan baharu juga adalah satu daripada cara untuk mengatasi kesesakan lalu lintas di seberang tambak dan melancarkan perjalanan antara kedua-dua negara.

Lee berkata antara faktor yang perlu dikaji adalah kapasiti trafik dan tempoh masa pemprosesan di kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ).

"Buat masa sekarang, tumpuan adalah untuk meperbaiki aliran trafik di CIQ kerana pada waktu pagi, trafik memasuki Singapura. Saya fikir kenderaan yang beratur itu terlalu panjang, ia mengambil masa dua jam.

Malaysia-Singapura-najib

"Kami sedang berusaha untuk memperbaiki keadaan di CIQ,. Untuk jangka panjang, saya dapat membayangkan dan meramalkan, kita perlu memperluas jalan yang menjadi penghubung di seberang Tambak Johor dan kita harus mengkaji sekarang bagaimana kita dapat membangunkannaya, untuk jangka panjang, jalan penghubung baharu itu," katanya.

Pemukiman Pemimpin Malaysia-Singapura merupakan platform bagi pemimpin kedua-dua negara untuk mengkaji kerjasama dua hala.

Pemukiman diadakan secara bergilir oleh Malaysia dan Singapura dan memberi peluang kepada kedua-dua pemimpin untuk mengkaji dan membincangkan inisiatif baharu dan kerjasama selanjutnya yang dapat memperkukuh hubungan dua hala.
Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Catat Ulasan

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.