Mahasiswa Tuntut Pendidikan Percuma Di Selangor Dihalang Jumpa MB

mahasiswa-pendidikan-percuma

Sekumpulan aktivis mahasiswa berhimpun di depan pintu masuk Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah petang ini sewaktu sidang Dewan Undangan Negeri berlangsung bagi menuntut kerajaan negeri Selangor memulakan pendidikan percuma.

Bagaimanapun, kira-kira 20 orang yang menggelarkan diri sebagai Bebas 2.0 tidak dibenarkan masuk oleh pengawal keselamatan yang menutup semua pintu masuk ke kawasan bangunan itu.

Ia sekaligus menggagalkan usaha kumpulan itu untuk menyerahkan memorandum mengandungi tuntutan tersebut kepada menteri besar.

Jurucakap kumpulan itu, Abdul Muqif Muhammad, 23, mahasiswa Universiti Malaya kecewa apabila tidak dibenarkan masuk berjumpa Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Hari ini, kami berada di sini untuk menyampaikan memorandum ini ke tangan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sendiri, namun kami dihalang untuk masuk ke kawasan bangunan.

"Kami tidak diberikan sebarang sebab mengapa kami dihalang daripada masuk.

"Kami kecewa dengan tindakan kerajaan Pakatan Rakyat ini, yang sebelum ini begitu lantang menyuarakan isu kebebasan akademik dan juga pendidikan percuma ini," katanya kepada pemberita.

Abdul Muqif berkata memorandum itu pada asalnya dihantar untuk mendesak kerajaan negeri Selangor memulakan pelaksanaan kebebasan akademik dan juga pendidikan percuma dengan menjadikan Universiti Selangor (Unisel) sebagai perintis.

Bagaimanapun, memorandum itu gagal diserahkan kepada menteri besar dan tidak diterima mana-mana pegawai dari pejabat menteri besar.

Sumber: Malaysiakini
Share on Google Plus

About Unknown

7 comments:

  1. Mana pecacai yang dulu nya berguling guling nak pendidikan percuma... kena kat tanah jajahan sendiri, tak nak tuntut pula. Rugi tu biasa la kerana pendidikan percuma.. Manifesto bukan janji...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia org tengah berkabung skrg...ulamak besar DAPig kembali menemui penciptanya..

      Padam
    2. Aku suka sangat jawapan JD ni..terbaiiik

      Padam
  2. Pada hari ini, selepas 6 tahun PR menerajui Selangor, yang percuma hanyalah "JADUAL CATUAN BEKALAN AIR" dari bulan Mac masuk ke bulan April dan mungkin ke bulan Ramadhan.......Percuma je korang bagi undi kat PR. Yang percuma? Dapat tengok "kelangkang" dan "bulu ketiak" Elly Kangkang.....lain kena bayar beeeeee....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesungguhnya...tiada yg percuma dalam dunia ini..

      Padam
  3. Tahu pulak dia orang kecut nak jumpa Bebas 2.0 baru wakil lebih kurang 20 orang. Kalau kami bawak full force 10,000 orang , aku ingat mau bergegar SUK diaorang lari ikut belakang. Sekarang kita bagi dia orang rasa 'taste of their own medicine'

    BalasPadam
    Balasan
    1. teruskan menuntut...kami setiasa menyokong anda semua...

      Padam

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.