Hina Keputusan Mahkamah, GERAM Beri Amaran Pada Surendran

geram-Surendran
 
KUALA LUMPUR - Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Gerakan Rakyat Marhaen (GERAM) hari ini membuat laporan polis terhadap Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), N. Surendran yang didakwa mengecam dan menghina keputusan mahkhamah rayuan bagi kes liwat yang melibatkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pengerusinya, Norafiq Md Noor berkata  tindakan Surendran seolah-olah menghasut rakyat dalam mempersoalkan kredibiliti sistem kehakiman negara berikutan mempertikaikan hujah penghakiman Mahkamah Rayuan pada 18 April lalu.

"Kenyataan media yang dilakukan oleh Surendren pada 18 April 2014 yang mempertikaikan hujah penghakiman Mahkamah Rayuan terhadap Kes Liwat Anwar Ibrahim adalah sesuatu yang tidak wajar.

"Tindakan Surendran itu seolah-olah menghasut rakyat untuk mempersoalkan kredibiliti sistem kehakiman negara ini," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Balai Polis Setapak di sini, hari ini.

Tambahnya, pihak polis perlu mengambil tindakan segera terhadap Surendran selepas Surendran turut menyebarkan hasutan tersebut melalui media pro pembangkang.

Jelasnya, antara media yang menyebarkan artikel Surendran yang berbentuk hasutan tersebut termasuklah Malay Mail Online, Malaysiakini, Selangorku dan Keadilan Daily.

"Rakyat marhein juga berhak melakukan perkara yang sama apabila pemimpin-pemimpin politik ini mempersoalkan keputusan yang telah dibuat di mahkamah jika pemimpin politik boleh menggunakan undang-undang terhadap rakyat marhein yang mempersoalkan keputusan pengadilan mahkhamah hingga dijatuhkan hukuman denda dan penjara.

"Kenyataan media tersebut mengkritik keras dan memperlekehkan penghakiman bertarikh 11 April 2014 yang dibuat oleh panel hakim, Mahkamah Rayuan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Rayuan Kes Liwat Dua sebagai tidak berkredibiliti dan tidak mengambil kira yang bertentangan dengan prinsip undang-undang kerana sengaja mengabaikan fakta-fakta penting," tegasnya.

Pada 9 April lalu, GERAM turut membuat satu laporan polis berhubung kenyataan menghasut dan mendatangkan kebencian serta penghinaan terhadap badan kehakiman negara yang disuarakan oleh Pengarah Strategi Keadilan Rafizi Ramli

Rafizi yang juga penulis buku bertajuk 'Reformasi 2.0 Fakta Kes Anwar Ibrahim : Dimana Intergriti Mahkamah' dilihat menyalahi kesalahan dibawah seksyen 13 (penghinaan) Akta 91 Mahkamah Kehakiman 1964.

Sumber: Rakyat News
Share on Google Plus

About Unknown

2 comments:

  1. U ALL DID THE RIGHT ACTION. THE AUTHORITIES (POLICE N AG) MUST INITIATE CONTEMPT OF COURT PROCEEDING AGAINST THOSE WHO OPENLY DISGRACE OUR COURT. LET IT BE: AZIZAH/ANUAR/AZMIN ALI/NURUL IZZAH/TIAN CHUA/RAFIZI/SURENDRAN ETC. FAILING WHICH (AG/IGP) SHOULD BE STRIP NAKED OF YOUR DESIGNATIONS.

    BalasPadam
  2. Rasis macamana pun orang di luar Negara, mereka tidak sejahat Cina-CIna Rasis Malaysia

    1. Tak mau beri peluang berniaga kepada Melayu di shopping compleks, meletakkan charga harga sewa yang terlalu mahal dan melampau.
    2. Tidak mahu bekerjasama dengan Kerajaan
    3. Tidak mahu ikut dan hormat Undang undang Negara
    4. Sibuk dengan sekolah Cina, bahasa Cina dan tulisan Cina
    5. Tidak mahu hormat Melayu, Bahasa Melayu, Raja -Raja Melayu dan Agama Islam
    6. Mahu menghancurkan Ketuanan Melayu, walhal dengan Ketuanan Melayulah mereka hidup senang lenang di Malaysia.
    7. Tidak mahu menjual rumah kepada Melayu yang mampu, alasannya ialah 'Melayu tarak wang', wal-hal itulah agenda mereka untuk menguasai sesuatu tempat bagi Dewan Undangan Negeri atau Parlimen supaya majoriti adalah kaum/bangsa Cina.
    8. Mahu Mengambil alih Malaysia dan seterusnya seluruh tanah dan harta Melayu
    9. Menidakkan kepandaian dan kelulusan orang Melayu
    10. Tidak hormat keputusan Mahkamah dalam kes perkataan 'Allah'
    11. Mahu supaya orang Melayu terus berpecah belah dan seterusnya hancur lebur.
    12. Merosakkan aqidah orang Melayu
    13. Merosakkan Bahasa Melayu
    14. Menipu Najib yang memang mudah ditipu.
    15. Menghalau peniaga Melayu yang sudah bertapak di KLCC, Alamanda dan pusat membeli belah yang lain.
    16. Giza Kota Damansara adalah milik Melayu, tetapi dengan penipuan oleh Pengurus bangunan yang Cina, orang Melayu dan Islam tidak dapat berniaga di situ.
    17. Semua pusat membeli belah dan appartment tidak mahu di sewakan atau dijual kepada orang Melayu dan Islam.
    18. Cina cuba menghancurkan ekonomi Melayu secara berperingkat.
    19. Melayu hanya di galakkan bergiat dalam MLM yang tauke besarnya adalah Cina yang menyuruh Melayu menipu Melayu
    20. Cina makan babi, mati masuk neraka, Karpal Singh memang ahli Neraka Jahanam, jangan kita ikut jadi mereka yang masuk Neraka, memang tak akan berubah sampai bila bila walaupun diberikan ganjaran berjuta juta oleh Najib Razak.
    21. 80% Cina adalah tidak tashu berterima kasih dengan Melayu dan semuanya cakap Kerajaan menipu pasal MH370.
    22. MH 370 adalah nama laluan KUL-Beijing, nama kapalterbang adalah 9M-MRO.
    23. Cina bodoh, tapi tidak mahu mengaku mereka tu bodoh.jadi mereka mahukan kuasa untuk menghalang Melayu mendedahkan kebodohan mereka (Lim guan Eng Lim Kit Siang, Teressa Kok Kong kek, Ngar Kong Kek)

    BalasPadam

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.