Lima Tahun Penjara Tidak Memadai Untuk Seorang Peliwat

anwar-penjara
Admin: Selain mendapati Ketua Pembangkang Pakatan Rakyat bersalah kerana meliwat bekas pembantu pribadinya, pihak Mahkamah rayuan turut menjatuhkan hukuman penjara selama lima tahun berserta denda sebanyak RM10,000.

Penulis boleh terima sekiranya Anwar terlepas dari hukuman sebat kerana faktor usianya. Tetapi hukuman penjara selama lima tahun terhadap seorang peliwat tegar seperti Anwar Ibrahim adalah tidak memadai kerana perbuatan seks songsang itu telah melanggar norma-noram kehidupan sebagai manusia dan amat ditegah dalam Islam.

Oleh kerana suami kepada Wan Azizah ini tidak pernah insaf dan berhenti dari melakukan perbuatan songsang itu, maka hukuman setimpal yang sepatutunya dikenakan ialah hukuman penjara selama sepuluh tahun atau lebih.

Sekiranya hukuman bagi seorang peliwat tegar seringan ini, apa yang dikhuatiri ialah perlakuan luar tabi'e semakin menjadi-jadi oleh kerana hukuman yang dikenakan tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan. Sebelum Anwar didapati bersalah, sudah banyak dilaporkan di media massa tentang berlakunya kejadian liwat.

Jika memang itu keputusan yang ditetapkan mahkamah, penulis terima dengan hati terbuka walau dalam hati ini masih tidak berpuas hati dengan hukuman yang dikenakan terhadap Anwar ini. Apa yang penting sekarang bapa kepada Nurul Izzah mesti dihantar pulang ke habitat asalanya iaitu di penjara Sungai Buloh.

Anwar Dipenjara Lima Tahun Bagi Kesalahan Meliwat Mohd Saiful

PUTRAJAYA, 7 Mac (Bernama) -- Datuk Seri Anwar Ibrahim, Jumaat dijatuhi hukuman penjara lima tahun oleh Mahkamah Rayuan selepas mahkamah itu mendapati beliau bersalah meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan, lima tahun lepas.

Hakim Datuk Balia Yusof Wahi yang mengetuai panel tiga anggota mendengar rayuan pihak pendakwaan dalam kes itu, bagaimanapun membenarkan permohonan Anwar bagi penangguhan hukuman sementara menunggu rayuan, dengan jaminan RM10,000.

Hakim Balia memerintahkan Anwar yang juga Ketua Pembangkang membayar jaminan itu Isnin ini sebelum 11 pagi.

Semasa prosiding hari Jumaat, mahkamah diganggu oleh penyokong Anwar yang membuat bising dan menjerit dalam mahkamah menyebabkan Hakim Balia memberi amaran kepada mereka agar berhenti berbuat demikian.

Semasa membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi membebaskan Anwar daripada pertuduhan itu, Hakim Balia berkata panel sebulat suara memutuskan hakim perbicaraan telah khilaf dalam membuat penghakimannya bahawa sampel DNA dalam kes itu telah dicemari.

Anwar dituduh meliwat Mohd Saiful, ketika kejadian berumur 23 tahun, di Kondominium Desa Damansara antara 3.10 petang hingga 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

BERNAMA
Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Catat Ulasan

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.