Kerajaan Johor Rancang Tambah Bilangan Tanah Rezab Melayu

Khalid-nordin-mb-johor
JOHOR BAHARU: Kerajaan Johor akan menambah bilangan tanah rizab Melayu terutamanya di kawasan bandar untuk mengimbangi populasi kaum dan mengelakkan orang Melayu terus tercicir.

Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohd Khaled Nordin berkata, pihaknya sedang mengenal pasti tanah-tanah untuk dijadikan rizab itu termasuk tanah sedia ada milik kerajaan dan tanah hampir tamat tempoh pajakan.

"Kita akan umumkan bila tiba masanya termasuk keluasan-keluasan tanah itu. Apabila ada rizab Melayu, maka, kehidupan orang Melayu akan terjamin kerana Melayu juga perlu tinggal di bandar," katanya kepada para pemberita selepas majlis penyerahan Notis 5A kepada 261 penduduk Kampung Baru Wawasan, Gelang Patah, dekat sini, Isnin.

Mohd Khaled berkata, penambahan rizab berkenaan perlu dilakukan demi menjamin kelangsungan masyarakat majmuk di negeri ini sekaligus mengeratkan perpaduan.

Beliau berkata, dalam konteks pembangunan, adalah penting setiap bandar diwakili setiap kaum supaya sesetengah kaum tidak tercicir dan tidak menerima kesan buruk untuk jangka masa panjang.

Mengenai pemberian Notis 5A yang memberi hak milik kepada setinggan ke atas tanah yang mereka duduki, beliau berkata ia sejajar dengan hasrat kerajaan negeri dalam mencapai setinggan sifar dalam tempoh lima tahun ini.

Menurut Khaled, dianggarkan terdapat kira-kira 5,000 keluarga terutama di bandar raya Johor Baharu yang masih dikategorikan sebagai setinggan.

"Setinggan sifar di negeri ini memerlukan pendekatan berbeza-beza dalam penyelesaiannya.

"Ia bukan hanya soal pemberian tanah dan perpindahan penduduk tetapi lebih kepada usaha untuk memastikan keseimbangan pembangunan," katanya.

Mstar
Share on Google Plus

About Unknown

2 comments:

  1. Patutnya langkah Mulia K'jaan Johor, membela nasib umat Islam/Melayu ni harus diNASIONALkan di seluruh negara - terutamanya di kawasan amat kritikal, P. Pinang, Melaka, dan Selangor, dan bandar-bandar besar di Sabah dan S'wak. Dan utk. memastikan ia jadi undang-undg Persekutuan yg. tak boleh lansung diPIJAK oleh si liberal atau si RASIS MERAPU PKR/DAPBANGKAI sampai ke akhir hayat bumi ini!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kami setuju dengan cadangan Mak Cik..tapi nanti ada pula yang mengamuk...

      Padam

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.