Umat Akhir Zaman Perlu Kembali Kepada Islam

solat-jemaah-islam
 
Kekacauan dan kecelaruan umat manusia untuk mencari pegangan dan pedoman yang sahih ke arah hidup yang lebih bermakna merupakan fenomena biasa di mana-mana. Ada manusia berpendapat dengan kekuatan ilmu yang terbatas dan sains serta teknologi tanpa dipandu oleh etika dan agama sudah memadai untuk hidup.

Ada juga yang berpendapat dengan kekayaan yang dimiliki, harta yang banyak, kedudukan tertentu sudah memadai bergantung kepada kudrat sendiri bukannya kepada Yang Maha Mencipta.

Ramai lagi yang percaya bahawa hidup hanya sekali dan kehidupan perlu dipenuhi dengan riang-ria dan nafsu-nafsi supaya kehidupan itu terisi. Terdapat juga kumpulan yang tidak percaya kepada Pencipta lalu hidup lepas-bebas tanpa pedoman agama.

Sebenarnya agama dalam kehidupan adalah penting kerana beragama itu sendiri memberi makna kepada kehidupan. Islam agama ilmu dan rasional bukannya dogma yang bersifat khayali.

Kalau hujah yang diberi mengatakan Islam tidak rasional dan saintifik kerana bersandarkan kepada hal-hal ghaib yang tidak boleh diuji kaji, ia adalah sesuatu yang meleset. Terdapat ribuan ayat al-Quran yang memberikan pedoman saintifik dan teruji oleh zaman dan relevan sehingga kini dan mampu membangun tamadun.

Terdapat kisah-kisah yang dihadapi para Rasul berulang kembali pada hari ini. Al-Quran merakamkan kisah-kisah kedegilan manusia ini untuk menjadi ibrah (pengajaran) yang kemudian membimbing manusia merenung tentang peristiwa lalu supaya mampu mengambil teladan dan meletakkan sempadan sebagai sumber ikutan.

Kehidupan itu sendiri memerlukan asas moral, etika dan nilai supaya kerukunan sosial terjadi. Sistem dalam apa bentuk pun tidak boleh berjalan sekiranya kejujuran, amanah, keadilan, keikhlasan tidak ada. Islam mendidik manusia supaya memiliki kualiti itu kerana kualiti itu perlu dalam hidup dan kehidupan.

Tanpa agama, etika dan nilai tidak akan wujud. Etika dan nilai yang berasaskan faktor manusia semata-mata sifatnya berubah-ubah (relatif) sedangkan etika dan nilai yang terbina dalam resam agama memberi asas kemutlakan yang sifatnya memandu dan mempedoman.

Dalam membentuk watak anak-anak sudah tentu asas moral dan akhlak amat dituntut. Kalau tidak manusia akan menjadi makhluk yang bersifat haiwani tanpa dipedoman oleh etika dan nilai. Islam menawarkan asas kepada pembentukan watak manusia dengan keyakinan tauhidik kepada ALLAH dan menjadi Rasulullah SAW sebagai sumber teladan dan contoh ikutan dan pembinaan peribadi dan akhlak.

Etika Global (global ethics) yang diperkenalkan di Barat tidak mempunyai asas aqidah dan kepercayaan kepada Yang Maha Pencipta dan terputus dengan keyakinan kepada ALLAH atau Tuhan Yang Esa. Kerosakan yang sedang berlaku kerana pecah-amanah, pendekatan eksploitasi, jurang kehidupan yang tajam, kezaliman dan penindasan, keserakahan kuasa-kuasa besar terhadap kuasa-kuasa kecil adalah pertanda yang tidak baik bagi suatu tamadun yang terbina sekian lama.

Umat manusia dari suatu sisi memerlukan kehidupan yang fitrah. Keperluan zahir-batin sesuatu yang tidak boleh dinafikan. Oleh itu manusia perlu kembali kepada Islam. Islam menawarkan pembangunan hati dan diri supaya memiliki kualiti ihsan yang tinggi tetapi berperanan sebagai hamba dan khalifah supaya Islam dapat diterjemah dalam kehidupan yang lebih baik.

Pada akhir zaman terlalu banyak cabaran yang datang dan menggoda manusia. Bayangkan manusia tanpa pegangan agama apa-apa boleh terjadi. Pegangan kepada Islam umpamanya mempedoman manusia tidak saja hal-hal duniawi tapi kaitannya dengan ukhrawi.

Kaitan ukhrawi ini penting kerana hidup kita ini tidak tamat di dunia, di samping manusia menginsafi kehidupan dunia perlu diatur dengan baik supaya natijah akhirat nanti baik juga.


* Prof Dr Sidek Baba pensyarah di Insted, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Share on Google Plus

About Jering Daily

3 comments:

  1. "Sesiapa taqwa kpd Allah (swt) dijadikan bgnya jalan keluar,
    dan diberi rezeki dr arah yg tak disangka sangka,
    dan sesiapa yg bertawakkal kpd Allah (swt) mk Dia sudah cukup bgnya."
    Ikut perintah Allah swt, mk Allah swt yg selesaikan masalah, jika tak ikut, mk selesaikanlah sendiri.

    BalasPadam

  2. Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















    Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

    BalasPadam
  3. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI.... KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.