PAS Kelantan Diramal Mampu Pertahan 17 Kerusi DUN Sahaja


Semasa PRU 11 tahun 2004, PAS pernah hampir tersungkur di Kelantan apabila hanya menang di 24 kerusi DUN manakala baki 21 kerusi DUN lagi dikuasai oleh BN. Ramai pemimpin PAS mengurut dada, tak terjangka sedemikian rupa kebangkitan rakyat Kelantan tika itu.

Dengan jurang majoriti hanya berbeza 3 kerusi sahaja, kerajaan PAS Kelantan senantiasa berada da
lam keadaan dihujung tanduk. Tambahan pula sebahagian DUN yang dimenangi PAS tika itu pula majoriti kemenangannya di bawah 1,000 undi sahaja.

Kini, senario yang hampir sama juga tidak mustahil berulang kembali. Gelombang kebangkitan rakyat Kelantan sudah semakin marak hampir ke kebanyakan kawasan DUN dan Parlimen negeri.

Semenjak PAS hanya menang nyawa-nyawa ikan di Manek Urai dan tewas teruk di DUN Galas tidak berapa lama dulu, kedua-dua peristiwa bermakna itu, merupakan antara faktor tambahan yang membantu merancakkan kebangkitan khalayak untuk menolak PAS.

Penglibatan serius beberapa bekas pemimpin PAS turun berkempen di Kelantan dalam membantu UMNO juga memberikan impaknya yang tersendiri. Kesannya, menyebabkan mitos kononnya Kelantan masih kebal di bawah jajahan PAS jelas semakin pudar dari fikiran rakyat.

Tambahan pula beberapa kajian dan culaan trend sokongan terkini baik dari pihak UMNO mahupun PAS sendiri, juga telah mengesahkan kedudukan PAS di negeri Cik Siti Wan Kembang ini sudah tidak selesa seperti dulu.

Realiti tersebut hingga saat ini masih sukar untuk dicerna dek akal fikiran sesetengah pimpinan PAS negeri.

Dalam satu kenyataan terbaru seorang exco kanan kerajaan negeri, Nik Amar Nik Abdullah menyatakan pengaruh PAS di Kelantan tidak tergugat, hakikatnya senario semasa menunjukkan sebaliknya.

Sedangkan beberapa sumber dalaman PAS juga mengakui salah satu laporan kajian yang dilakukan oleh PAS mendapati parti itu hanya selamat betul-betul selamat di 17 kerusi DUN sahaja. Sebahagian besar kerusi selamat itu dikatakan berpusat dalam Parlimen Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa.

Ditambah lagi dengan kajian terkini dari UMCEDEL, walaupun tidak berapa tepat dengan senario semasa namun sekurang-kurangnya mengesahkan kebangkitan rakyat sedang berlaku dan populariti PAS di negeri Serambi Mekah itu juga semakin goyah.

Pun begitu, tetap perlu digandakan gerak kerja tambahan supaya kekuatan UMNO dan BN di 25 kerusi yang sudah putih dan kini menjadi kubu kuat UMNO itu bukan sahaja kekal teguh malah baki 3 kerusi lain yang masih kelabu juga perlu diusahakan supaya dapat dikuasai sama.

Paling penting usah sesekali UMNO tersilap langkah atau cuai dalam meraikan kebangkitan rakyat tika ini.

Sekarang pun sudah wujud beberapa gerakan aggresif oleh PAS untuk menarik seramai mungkin pemimpin UMNO yang berpengaruh di peringkat cawangan dan bahagian supaya menyertai PAS, jelas satu usaha terdesak untuk memperlahankan impak kebangkitan rakyat.

Habuan tanah dan konsesi balak misalnya adalah antara sandaran utama dalam percubaan mereka untuk menarik minat pemimpin UMNO yang menjadi sasaran.

Sekalipun jika umpan oleh PAS itu mungkin mengena dan kesannya pula diyakini tidak begitu membimbangkan berikutan di pihak UMNO sendiri turut menyedarinya dan telahpun mengambil langkah perlu untuk menghadapinya, namun langkah berwaspada tetap perlu dipertingkatkan.

Walaupun apapun, senario kini yang sedang memihak pada BN ini jangan dipersia-siakan atau dipandang selesa oleh pimpinan UMNO negeri. Sekarang bukan masanya untuk bergoyang kaki sebaliknya usaha perlu digandakan supaya PAS benar-benar bungkus dalam PRU 13 kelak - Sumber
Share on Google Plus

About Unknown

2 comments:

  1. Rakyat Kelantan sendiri harus melakukan perubahan. Mereka harus mengambil kira bahawa selama ini majoriti mereka telah memberi mandat lebih dari 23 tahun kepada PAS Kelantan untuk menjalankan amanah membela nasib mereka. Soallah diri sendiri : Adakah mandat yang begitu lama diberikan kepada PAS telah berjaya mengubah nasib mereka? Adakah mereka telah mendapat bekalan air bersih, atau masih lagi ditahap lama? Atau mereka tidak kisah jika menggunakan air kotor? Adakah mereka masih selesa mewarisikan keadaan hidup sekarang kepada generasi anak cucu mereka?

    Segalanya terletak ditangan rakyat Kelantan sendiri. Jadi buatlah analisa dan pertimbangan secara ritional dan tidak terpengaruh dengan emosi dan sentimen sempit yang menjadi amalan selama ini. Bukan sukar untuk menjadi orang yang lebih bijak. Jangan sampai kita terus dipijak kerana bersikap kurang bijak.

    Ingatlah; Rasulullah SAW dalam masa 23 tahun sahaja dan dalam keadaan yang serba serbi mencabar telah berjaya menyebarkan syiar Islam dengan berjaya. Bandingkan dengan apa yang dilakukan oleh PAS Kelantan selepas 23 tahun memerintah pemimpin mereka hanya pandai dan banyak bercakap. Yang menjadi mangsa sebenarnya ialak rakyat Kelantan sendiri. Wallahualam.

    mtk

    BalasPadam
  2. ...rakyat Kelantan amat gembira bila melihat Tok Guru yg menjadi IDOLA mereka pergi kesana sini dgn menaiki Merc S 280 dan para Exco juga meluncur dijalan raya dgn Merc juga..mereka bangga walau pun mereka hanya menaiki kereta proton dan motor kapcai...mereka seronok dgn dibuai mimpi akan ke sorga kerana mengundi PAS...sedangkan para pemimpin mereka sedang berada di 'sorga' hasil jual/gadai tanah/balak negeri Kelantan...inilah hakikat mentaliti majoriti rakyat Kelantan...mereka rasa bangga bila lihat para pemimpin mereka muncul ditempat ceramah politik menaiki Merc yg menjalar...inilah akibat dari kehebatan ceramah PAS yg telah menjadi candu dan mencandui pemikiran para penganut mereka...

    BalasPadam

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.