Pembangkang Selangor Sokong Langkah Kerajaan Kekal Akta Hasutan

ketua-pembangkang-selangor

Dua belas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional Selangor menyambut baik pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, semalam untuk mengekalkan Akta Hasutan 1948.

ADUN BN Sungai Burong, Datuk Mohd Shamsuddin Lias yang mewakili 12 ADUN berkenaan, berkata tindakan itu demi menjamin keharmonian masyarakat secara keseluruhan.

Mohd Shamsuddin yang juga Ketua Pembangkang DUN Selangor, berkata keputusan itu paling tepat memandangkan keadaan semasa negara yang sering diganggu segelintir pihak berkepentingan untuk menimbulkan suasana tegang.

"Akta berkenaan masih relevan dan diperlukan bagi mengekang tindakan sesetengah pihak yang dilihat sengaja mahu menimbulkan huru hara dalam kalangan masyarakat.

"Saya tidak lihat pengekalan akta berkenaan diputuskan untuk menjaga kepentingan pihak tertentu termasuk BN tetapi ia mampu menghalang segelintir pihak memainkan isu agama, perkauman dan institusi Raja," katanya kepada pemberita ketika ditemui di lobi DUN Selangor, di sini hari ini.

Sehubungan itu, Mohd Shamsuddin berkata akta berkenaan juga perlu ditambah baik serta diperkemas bagi memastikan ia terus relevan dengan situasi semasa sebagai usaha mengekalkan keamanan negara seterusnya mengekang sebarang anasir untuk menggugat keharmonian rakyat.

Pesuruhjaya Selangor Iskandar Abdul Samad yang juga ADUN Cempaka, berkata kerajaan sepatutnya menggunakan juga beberapa akta lain yang boleh diguna pakai dalam menjaga keharmonian negara.

Najib semasa merasmikan Perhimpunan Agung UMNO 2014 di sini semalam mengumumkan akan mengekalkan Akta Hasutan 1948 dengan cadangan memasukkan dua peruntukan khas bertujuan melindungi kesucian agama dan mendakwa mereka yang menghasut supaya Sabah dan Sarawak keluar daripada Malaysia - BERNAMA
Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Catat Ulasan

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.