Ganjaran Lumayan Menanti Pemberi Maklumat Penyeludupan Manusia

Kevin-Rudd
Sydney: Australia semalam mengumumkan membayar ganjaran sehingga lebih A$200,000 (RM587,000) bagi sebarang maklumat yang membawa kepada sabit kesalahan penyeludup manusia, ketika negara itu mempertahankan pendekatan tegas mereka terhadap pendatang.

Tiada peluang di Australia

Perdana menteri, Kevin Rudd, kelmarin mengumumkan bahawa pelarian yang tiba dengan bot haram tidak mempunyai peluang untuk tinggal di Australia dalam usaha menghentikan pendatang terbabit ke negara itu melalui jalan laut.

Sebaliknya mereka akan dihantar ke wilayah miskin Papua New Guinea untuk tujuan pemprosesan.

Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Jason Clare, semalam berkata Polis Persekutuan Australia akan membayar ganjaran bagi penangkapan mana-mana dalang penyeludup pelarian atau rakan mereka.

“Mereka ini memperniagakan kesengsaraan dan kematian. Kita perlu menutup pasaran ini. Sebab itu kami meletakkan ganjaran terhadap mereka.

“Kami membawa produk yang dijual mereka keluar dan kita juga perlu memenjarakan orang seperti ini.

“Jika anda beri maklumat kepada polis, kita perlu menangkap penyeludup terbabit dan anda akan terima lebih A$200,000,” kata Clare.

15,600 pendatang asing

Lebih 15,600 pendatang tiba di Australia menaiki bot pada 2013, walaupun ramai yang lemas ketika dalam perjalanan sejak beberapa tahun kebelakangan ini dan isu berkenaan dijangka menjadi penting menjelang pilihan raya kebangsaan akan datang.

Menteri luar, Bob Carr, berkata kedatangan bot boleh mencecah 50,000 tahun ini sambil mempertahankan tindakan tegas kerajaannya untuk menghantar pendatang terbabit ke Papua New Guinea.

“Anda menghadapi 3,000 orang tiba setiap bulan. Kadar tahunan adalah antara 40 hingga 50,000 setahun jika ia berterusan di peringkat ini.

“Jika ia berterusan pada peringkat ini, perdana menteri yakin bahawa ia boleh meningkatkan lebih banyak kerana penyeludupan orang benar-benar hampir kepada kewangan membunuh.”

Carr berkata, pendekatan berkenaan membawa mesej kepada pendatang yang membayar beribu dolar kepada penyeludup terbabit untuk membawa mereka ke Australia, di mana mereka bukan saja berhadapan dengan risiko nyawa di laut, tetapi juga tidak akan dapat tinggal di Australia. - AFP
Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Catat Ulasan

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.