Tiada Keperluan Bagi Kerajaan Iktiraf Sijil UEC

uec-student
Masalah polarisasi kaum di Malaysia nampaknya semakin hari semakin meruncing.  Masalah ini tampak jelas dalam PRU-13 yang lalu di mana hampir 100% kaum Cina menolak kerajaan Barisan Nasional.  Biar apapun alasan kaum Cina, rakyat yang cukup matang sedia maklum bahawa penolakan tersebut adalah berpunca dari keyakinan bahawa DAP akan berjaya merealisasikan Ketuanan Cina dalam ertikata yang sebenarnya di negara ini. 

Hakikatnya, kaum Cina enggan diperintah oleh Barisan Nasional kerana ia diterajui oleh kaum Melayu.   

Justeru, kaum Cina enggan mengiktiraf kontrak sosial yang mengikat perpaduan kaum di negara ini.  Sekali gus, tidak mahu mengiktiraf perlembagaan terutamanya Artikel 152/153 walaupun mereka tahu bahawa perkara inilah yang menghindarkan negara ini dari mengalami nasib seperti Reformasi Indonesia.  

Kaum Cina nampaknya lupa bahawa 13 Mei juga berpunca dari masalah yang sama dengan Reformasi Indonesia di mana penduduk asal tidak berpuas hati dengan kaum Cina yang rakus mengaut hasil dan keuntungan dari tanahair mereka.   Ini berlaku kerana penduduk asal telah lama dipinggirkan dari arus pendidikan dan ekonomi di zaman penjajah bagi mengelakkan pemberontakan.  Akibatnya, penduduk asal tidak mampu lagi ‘mengejar’ atau bersaing dengan kaum Cina yang diberi berbagai peluang oleh penjajah di negara mereka.   

Justeru, bagi mengimbangkan keadaan ini, Malaysia telah menggariskan hak penduduk asal dengan jelas – bukan untuk merampas hak kaum pendatang, tetapi untuk memastikan kaum pendatang tidak merampas hak penduduk asal sehingga kontang. 

Namun, kaum Cina nampaknya masih enggan berganjak dan terus menerus mempersoalkan hak penduduk asal.  Tidak cukup dengan itu, mereka juga terus meminta dan menuntut yang bukan-bukan tanpa mengira kesannya kepada struktur sosial masyarakat, jauh sekali masa depan negara.  

Walaupun sudah diberi hak untuk mengasingkan anak-anak mereka dari kaum lain melalui sekolah vernakular tetapi kaum Cina masih belum berpuas hati.  Mereka ingin pergi lebih jauh lagi dalam usaha menjarakkan lagi jurang antara kaum mereka dengan kaum lain, dengan menuntut agar kerajaan mengiktiraf UEC iaitu peperiksaan di peringkat sekolah menengah yang menggunakan bahasa Cina dan silabus yang berbeza dengan dasar pelajaran kebangsaan, serta bertentangan dengan Akta Pendidikan 1996. 

UEC dibahagikan kepada tiga tahap iaitu Menengah Rendah atau Junior Middle (UEC-JML), Vokational (UEC-V), Menengah Tinggi atau Senior Middle (UEC-SML) di mana kesemuanya menggunakan bahasa Mandarin. UEC-SML mengandungi subjek Matematik, semua subjek sains dan semua subjek aliran perdagangan.

Hujah Dong Zong bahawa UEC diiktiraf oleh Pusat Pengajian Tinggi luar negara seperti United Kingdom, United States, Taiwan, Hong Kong, China, Singapura, Australia dan Kanada adalah tidak  relevan dengan senario  di Malaysia.  Apatah lagi dengan keadaan sekarang di mana  jurang perkauman semakin jelas, lebar dan luas yang mana amat merbahaya untuk masa depan negara.  

Bukan sahaja masalah jurang perkauman yang perlu diberi perhatian tetapi masalah anak-anak Cina semakin lemah dalam Bahasa Kebangsaan juga seharusnya dilihat sebagai masalah yang parah.   

Sudah sampai masanya, masalah ini diberi perhatian serius, ditangani dan diselesaikan terus oleh kerajaan.  

Apa yang kaum Cina tuntut ini adalah tidak baik untuk negara, malah untuk kaum itu sendiri juga.   Tuntutan mereka jika diterus menerus dilayan akan melahirkan generasi baru Malaysia yang berpecah-belah, penuh syak wasangka dan benci-membenci sesama sendiri. 

Oleh itu, segala tuntutan para kiasu ini perlu dihentikan segera, iaitu pada dan ketika ini juga. 

Kaum Cina telah menunjukkan belang yang mereka tidak akan berganjak dan terus menuntut perkara yang tidak membawa kebaikan kepada negara.  Kaum ini telah membuktikan yang mereka tidak boleh diajak berbincang. 

Perlu diingatkan bahawa kerajaan punya tanggungjawab untuk menentukan atau membentuk sebuah bangsa Malaysia selaras dengan Konsep 1Malaysia yang dilaungkan.   Sedangkan UEC dan sekolah vernakular itu sendiri, merupakan penghalang utama dalam menjayakan aspirasi ini. 

Justeru, kerajaan wajib menutup segala ruang perbincangan dengan kaum Cina mengenai perkara ini dan menyatakan ‘tidak’ untuk kesekian kalinya. 

‘Tidak’ bermakna ‘tidak’.  Sama ada mereka menerimanya, atau berhijrah ke negara lain yang mampu menunaikan permintaan mereka untuk mengiktiraf UEC, itulah saja cara penyelesaiannya.   Noktah.
Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Catat Ulasan

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.