Sikap Sambil Lewa Xavier Bukti Pemimpin PR Tak Peduli Nasib Rakyat


Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS) hari ini membidas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin Selangor, Dr Xavier Jayakumar yang sangat angkuh berkaitan perjanjian pembekalan air dari negeri Pahang.

Pengerusinya, Dato’ Sohaimi Shahadan berkata, kenyataan dan sikap Exco Kerajaan Negeri itu langsung tidak mencerminkan portfolio yang dipegangnya iaitu ‘Kerajaan Prihatin’ kerana lebih mengutamakan politik daripada kepentingan ramai terutama rakyat negeri Selangor.

“Saya turut kesal dengan kenyataan Xavier bahawa Selangor tetap tidak berganjak untuk tidak membenarkan pembianaan Loji Rawatan Air Langat 2 kerana dakwanya bekalan air mentah di negeri ini masih mencukupi.

Xavier dan kerajaan Selangor sengaja tidak mahu memahami bahawa projek Langat 2 perlu disegerakan sebelum berlaku krisis air yang dijangka berlaku pada 2016 yang memberi kesan kepada penduduk di Lembah Klang,” ujarnya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Justeru rakyat Selangor perlu lihat, fahami dan nilai sendiri sikap dan mentaliti wakil rakyat PKR ini yang bodoh sombong serta hanya mementingkan politik kepartian semata-mata. Barangkali mengetahui tidak akan memerintah Selangor selepas Pilihan Raya Umum ke-13, kerana itu mereka berdegil untuk tidak melaksanakan projek Langat 2.

Ini adalah strategi kerajaan pakatan pembangkang yang sengaja mahu menyusahkan rakyat dengan menyekat apa juga projek yang mahu dijalankan kerajaan Persekutuan dengan alasan-alasan tidak relevan yang mengelirukan rakyat.

“Dan apabila sesuatu berlaku, mereka (kerajaan negeri) akan segera menuding jari menyalahkan kerajaan Pusat, sekaligus mendapat mileage politik daripada isu yang sengaja ditimbulkan oleh mereka sendiri.

Justeru rakyat juga dinasihatkan agar melihat isu ini dengan fakta yang tepat, bukan sekadar mendengar omong kosong oleh pemimpin yang mempunyai agenda politik dan sarat dengan agenda terselindung.

Malah kenyataan Xavier juga mengelirukan apabila beliau mengatakan bekalan air mentah di Selangor mencukupi sedangkan sebelum ini Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mahu ‘mengimport’ air mentah dari Tasik Kenyir yang didakwanya lebih murah,” ujarnya yang juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Selayang.

Namun kos memasang saluran paip sahaja sejauh 500 kilometer melalui rizab saluran gas dari tasiki Kenyir ke Langat dianggarkan RM11.3 bilion, tidak termasuk kos pam dan operasi sedangkan kos projek Langat 2 termasuk loji rawatannya hanya RM6.2 bilion!

“Kalau Xavier tidak tahu mengira atau membezakan angka mana yang lebih besar dan merugikan, saya boleh bantu mengajar ilmu matematik yang paling mudah!

Saya mencabar Xavier untuk berdebat isu air, biar rakyat menilai yang mana benar dan mana yang auta. Kalau tidak faham, Xavier boleh belajar dengan pihak yang lebih arif, boleh memberi kenyataan dangkal yang boleh memeningkan kepala rakyat.

Hal-hal yang berkaitan rakyat tidak usahlah dipolitikkan kerana kelak rakyat yang menanggung derita. Projek Langat 2 tidak boleh disiapkan semalaman apabila krisis air melanda kelak. Malah kerana kedegilan dan keangkuhan kerajaan negeri, kelewatan untuk menyiapkan Langat 2 boleh menyebabkan kosnya melonjak sehingga 70 peratus,” tambahnya.

Sehubungan dengan itu, GPRS mahu rakyat menolak kerajaan negeri yang mementingkan diri sendiri ini pada pilihan raya umum akan datang - Sohaimi Shahdan
Share on Google Plus

About Unknown

0 comments:

Catat Ulasan

Pihak JERING DAILY tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap pandangan atau komen yang diutarakan melalui laman portal ini. Ia adalah pandangan peribadi masing-masing dan tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian kami selaku pengendali portal.

Sila guna bahasa dan perkataan yang sopan ketika menulis komen atau meluahkan pendapat kerana setiap komentar yang diutarakan itu mencerminkan keperibadian diri anda sendiri. Terima kasih.